HOLTUG NYHEDSBREV
April 2024

www.holtug.stevnslandsbyer.dk

---

HUSK
Inden du går i byggemarkedet

Tjek - Holtug udlån og genbrug

Klik ind på hjemmesiden, og se om listen indeholder det du står og mangler.

---

Kommende aktiviteter, i foreninger og grupper.
Se mere på www.holtug.stevnsLandsbyer.dk
og hold øje med Facebook

Folkekøkken i foråret
Onsdag den 10. april

---

Nyt fra Borgerforeningen

Holtug Borgerforening har 108 medlemmer d.27.3., Men vi vil naturligvis gerne ha’ mange flere. Kontingent 2024 kan betales på Mobilepay 779764 eller på bankkonto 2360 0746 144 784. Prisen er 150 kr. for enlige og 200 kr. for par.

D.20.3. havde vi generalforsamling og det gik fint. Vi drøftede bl.a. trafikken i Holtug og efterladenskaber efter hunde.
Efterfølgende har vi d. 26.3. holdt bestyrelsesmøde med konstituering. Det endte med at jeg (Hans) fortsætter som formand, Ole Borch som kasserer og Susanne Thing som næstformand. Jens Dehn, Lisbet Hess, Jan Hesselberg og Marianne Thesdorph fortsætter i bestyrelsen. Maria Morgenfrue blev ny suppleant.

I den kommende periode vil vi gerne arbejde mere med aktiviteter for børnefamilierne – så har I ideer for dette hører vi gerne fra Jer. Vi hører naturligvis gerne om alle ideer der kan styrke fællesskabet og trivslen i byen. Begge referater kan læses på vores hjemmeside https://holtug.stevnslandsbyer.dk/holtugborgerforening-dk/

 Afvanding af Holtug.
Vi har fået nedenstående tilbagemelding fra lederen af materielgården til vores generalforsamling i Holtug Borgerforening d.20.3.

Stevns kommune vil gennemgå regnvandssystemet i grøfter og rør igennem Holtug.

Stevns Kommune vil køre kamera på alt det man kan og dybder på brønde bliver målt ind på GPS, for at kende fald på ledninger.

Ser man problemer i dagligdagen så kan man give et praj på en app, som kan findes på kommunens hjemmeside: https://stevns.dk/service-and-selvbetjening/trafik-and-veje/giv-et-praj
Det kan f.eks. være vejbrønde der er stoppede.

Rundvisning af nye borgere bliver d. 1.6. kl. 10.00 til 13.00. Vi vil besøge og høre historien bag savværket, forsamlingshuset, kirken og Grønningen. Undervejs vil vi fortælle om telefoncentralen, slagteren diverse købmandsbutikker, brugsen m.m.

Nye borgere er borgere der er flyttet til byen indenfor de sidste 3-4- år og som ikke tidligere har deltaget i denne byvandring.

Borgerforeningen vil sørge for lidt forplejning på Grønningen. Sæt x i kalenderen allerede nu.

Læs mere på vores hjemmeside https://holtug.stevnslandsbyer.dk/

---

Nyt fra Holtug Forsamlingshus.

Generalforsamlingen i Holtug Forsamlingshus blev afholdt den 14. marts 2024.

Den var velbesøgt og blev afholdt i god stemning og fulgte dagsordenen som beskrevet i vedtægterne. Se referatet her

https://holtug.stevnslandsbyer.dk/forsamlingshus/generalforsamling/2024-03-14-referat.

Vores formand, Mette Maimann, ønskede ikke genvalg, og hendes sidste formandsberetning blev modtaget med applaus. Mette har været med i bestyrelsen i 10 år, heraf 6 år som formand. Hun har trukket et stort læs og bliver svær at erstatte.

Også Rolf Persson udtrådte af bestyrelse – han vil fortsætte som trofast bartender ved fællesspisningerne og fredagsbaren foreløbig.

Den gamle bestyrelse havde 7 medlemmer, men da der var interesse fra flere tilflyttere, blev bestyrelsen udvidet til 9 medlemmer.

Ved det konstituerende bestyrelsesmøde var alle medlemmer, inkl. de 2 suppleanter, til stede.

Henning Grønnebæk Lone Clausen, Helle Olesen, Leif Rasmussen, Mongin Forrest, Merete M. Stenaae, Kenneth Flink, Alice Webb, Ingeborg Mølbak , Niels Kristensen og Anette Pollas.

Mette Maimann deltog indledningsmæssigt, hvor hun forklarede, hvilke opgaver hun havde i forbindelse med formandskabet. Mette tilbød samtidig, at hun gerne ville være behjælpelig med praktiske råd en overgangsperiode, til den nye bestyrelse kommer ind i rutinen.

Merete M. Stenaae valgt som (koordinerende) formand.

Opgaver blev fordelt således at der er forskellige ansvarlige indenfor de arbejdsområder der er i huset

Uddelegering af opgaver:
IT-ansvarlig
: Alice, der vil sørge for, at tage mod bookinger og styre kalenderen på hjemmesiden, samt vask af viskestykker.
Udlevering og afhentning af nøgler ved booking: Kenneth; Leif og Merete deler om opgaven, som også indebærer at der aflæses for strømforbrug.
Indkøbsansvarlig: Mongin
Nyhedsbrev: Ingeborg
Indkaldelse til bestyrelsesmøder: Merete
Repræsentant i Samarbejdsforum: Merete

Vi ser alle frem til et godt og inspirerende arbejde for forsamlingshuset.

---

Nyt fra Menighedsrådet.

Vi har igennem længere tid, været ramt af gentagende hærværk mod vores offentlige toilet ved Holtug Kirke. 

Hærværket betyder vi må finde ekstra midler til bl.a. rengøring og maling.

Menighedsrådet havde håbet det var tale om forbigående hændelser, men det er desværre ikke tilfældet. Vi håber vi med hjælp fra borgerne I Holtug, kan få sat en stopper for dette hærværk. Giv os gerne besked, hvis I observerer noget mistænksomt.

Menighedsrådet undersøger muligheden på opsætning af SMS kodelås, men også om der er andre muligheder for at komme dette hærværk til livs.

Sidste udvej kan blive, at vi helt må lukke toilettet. Dette vil vi for alt i verden undgå, da vi gerne vil kunne tilbyde adgang til toilet, som en gode for besøgende i Holtug.


Så er der endnu en gang nymalet - men lugter fortsat meget af tobaksrøg.